Van serieuze power-workouts op het internet tot boeken vol Italiaanse crash-diëten. Wie zich vitaler wilt voelen en gezonder wilt leven kan tegenwoordig overal terecht voor advies om keihard aan de bak te gaan. Maar is zo groot beginnen wel zo handig als je van gezonder leven een gewoonte wilt maken? Het antwoord is nee.

Beginnen met een gezonder leven is vaak geen probleem. We nemen een abonnement voor de sportschool, pluizen allerlei mindfulness boeken uit of starten met een crash-dieet uit een trendy boek. Maar dan… Je kent het vast. Na een aantal weken vol grootse beloftes aan onszelf zijn we weer terug bij af. Sportschoenen en boeken terug in de kast en jij met een zak chips op de bank.

Waarom is gezonder leven volhouden toch zo lastig? Wij hebben nieuws: dat hoeft het niet te zijn. Alleen pakken we het vaak te groots aan, terwijl kleine stappen ons juist helpen. Hieronder geven we je kleine 5 tips als inspiratie voor een gezonder dat je wel volhoudt:

1. Begin je dag met een glas water

Eén van de beste dingen die je kunt doen om fit en gezond te blijven is voldoende water drinken. Omdat je overdag vocht verliest door te ademen, te zweten en toiletbezoekjes is het belangrijk dit vocht weer aan te vullen. Het advies is daarom zo’n 1,5 tot 2 liter water per dag te drinken, naast je kopjes koffie of thee. Dat zijn zo’n 5 tot 8 glazen water per dag.

De tip om klein te beginnen? Start je dag met een glas water. Hiermee boost je ook direct je productiviteit voor de rest van je dag. Doe het elke ochtend en voor je het weet is het een gewoonte die je zonder moeite doet. Kun je weer snel verder met een volgende gezonde gewoonte.

Niet vergeten?
Zet de avond van te voren een fles of glas klaar. Als je dat lekker vindt kun je ook wat munt, gember of een schijfje citroen of sinaasappel toevoegen voor een frisse smaak.

2. Stap voor stap meer beweging

Meer bewegen is beter! Als je voldoende beweegt kun je zelfs het risico op bepaalde chronische ziekten te verlagen. Moet je daarvoor meteen uren zwoegen in de sportschool? Het antwoord is: nee. Volgens wetenschappelijk onderzoek op dit vlak ben je als volwassene al goed bezig als je wat minder vaak zit overdag en wekelijks zo’n twee en een half uur matig intensief beweegt. Ook spier- en botversterkende activiteiten zijn een goede aanvulling. Maar maak het jezelf niet te lastig. Houd het klein en maak eens elke dag een wandeling van 20 minuten, voor of na de lunch bijvoorbeeld. Als je dat onder de knie hebt wordt meer bewegen vanzelf een stuk makkelijker!

Op zoek naar extra motivatie?
Een stappenteller, zoals die in de Vitaliteitscoach app, kan helpen om meer stappen te zetten. Begin vooral met een klein doel. En kies iets wat je leuk vindt om te doen. Zo houd je het beter vol.

3. Voeg meer groente toe aan je dag

We weten het allemaal, voldoende groente eten heeft veel voordelen voor je gezondheid. Je krijgt er meer energie van en je weerstand wordt beter. Daarnaast kan voldoende groente eten de kans op hart- en vaatziekten verlagen. Het advies is om dagelijks tenminste 250 gram groente binnen te krijgen. Om een beeld te scheppen, dat zijn zo’n 5 opscheplepels met alleen maar groente (!). En dan het liefste verschillende kleuren en soorten.

Maar… Hoe doe je dit? Dit is de truc! Wacht niet tot je avondmaaltijd maar spreid de hoeveelheid groente uit over de dag. Kies groente als tussendoortje, beleg je boterham met plakjes komkommer of tomaat of ontbijt met een groene smoothie. Zo is die 250 gram ineens heel goed te doen, toch?

Inspiratietip!
Wist je dat je in de Vitaliteitscoach app ook heel veel lekkere recepten (gratis) kunt vinden? Deze zijn speciaal gemaakt in samenwerking met diëtisten, dus nog gezond ook! Kies het doel ‘Gezonder eten’ om ze te vinden en laat ons vooral weten wat jouw favoriet is.

4. Snack voldoende fruit

Voor de één gemakkelijk, voor de ander een opgave, dagelijks in ieder geval twee porties fruit (oftewel 200 gram fruit) eten. Maar wetenschap zegt: hoe meer groente en fruit, hoe beter! Het is essentieel voor een gezonder leven. Een gezond dieet vol met groenten en fruit levert je veel vitamines, mineralen en voedingsvezels op. Dit draagt bij aan een lagere bloeddruk, verlaging van kans op hart en vaatziekten, hartaanvallen. En ook hier geldt, net als voor groenten, variëren in soorten is van belang. Ieder soort heeft namelijk weer andere voedingsstoffen.

Vind je het lastig om aan die twee stuks per dag te komen? Wees creatief en eet eens wat fruit op brood (bijvoorbeeld pindakaas met banaan!) of neem wat fruit als snack tussendoor.

Telt een glas vruchtensap mee als fruit?
Helaas, dit valt onder de suikerhoudende dranken. Het is dus beter om de vrucht als geheel te eten!

5. Maak tijd voor ontspanning

Al bovenstaande gezonde en andere dagelijkse dingen vullen onze dagen soms van begin tot eind. We hebben het altijd te druk om tijd te maken voor ontspanning, denken we. Terwijl dat in ons drukke bestaan juist essentieel is. Lijkt dit onmogelijk in jouw leven? Dit hoeft niet! Je hebt vast wel 5 minuten over om even helemaal niks te doen, toch? Begin bijvoorbeeld eens met een meditatie van 5 minuten. Of ga naar buiten en adem een paar keer diep in en uit.

Wist je dat? Meditatie en mindfulness kan zorgen voor minder stress, een betere slaap, minder pijn en een beter humeur. Ook kan het je helpen wanneer je een paar kilo’s wilt afvallen. Maar krijg jij juist stress van het idee van een uur mediteren? Een moment van rust kan er ook anders uit zien. Ga vooral voor iets wat bij jou past.

Van één van bovenstaande tips je nieuwe gezonde gewoonte maken?

Onthoud dan dat ze alleen echt werken als je er in kleine stapjes een routine van maakt. Zo blijft het leuk en houd je het langer vol. De Vitaliteitscoach app kan je hier een handje bij helpen! Hier vind je kleine gezonde gewoontes en inspiratie voor elke dag, zoals heerlijke recepten, begeleide meditaties én een stappenteller. Probeer het doel ‘Gezonder leven’ en ontdek een gezonder leven dat bij jou past! Waar maak jij een gezonde nieuwe gewoonte van?