Wandelen, een blokje om of even de benen strekken. Welke naam je het ook geeft, wandelen lijkt populairder dan ooit. Zeker nu tijdens de Corona crisis, is wandelen op gepaste afstand een geliefde activiteit geworden. Maar wat maakt wandelen nu zo gezond? En helpt het je met afvallen? Lees mee en ontdek de feiten stap voor stap.

Mag je nog wandelen in de Corona tijd?

Het is bijna niet voor te stellen dat de vraag of je mag wandelen nu zo relevant is. Helaas is dit wel het geval sinds we te maken hebben met het Corona virus. Blijf thuis is het bekende en dringende advies, maar een ommetje maken in je eigen omgeving kan en mag, zoals Rutte aangeeft in zijn persconferenties. Waarbij je natuurlijk rekening houdt met de richtlijnen van het RIVM. Wil je een langere wandeling gaan maken in bijvoorbeeld een natuurgebied in de buurt? Dan is het aan te raden om vooraf te checken of het gebied geopend is. Probeer drukte te vermijden en geniet van het herontdekken van je eigen omgeving. Misschien is er wel een park in de buurt waarvan je niet wist dat het er zo mooi is!

Goed nieuws! Uit onderzoek blijkt dat 15 minuten wandelen je trek in chocolade kan verminderen.
Meer tips om uit de buurt te blijven van suiker vind je hier.

Waarom is wandelen gezond?

Wist je dat de beweegnorm van het RIVM minstens 150 minuten per week matig intensief bewegen is? Laat wandelen nou precies een matig intensieve activiteit zijn! Dat wandelen goed is voor je lichaam en geest, is ons wel duidelijk, maar er zijn nog meer voordelen voor je gezondheid, los van calorieën verbranden! We noemen er een aantal op, die je vast wel in beweging krijgen. 😉

  • Slechts tien minuutjes wandelen boost je energielevel met maar liefst twee uur;
  • Wandelen is veel minder blessuregevoelig dan hardlopen. Het risico op een blessure is 1-5% in tegenstelling tot 20-70% bij hardlopen;
  • Samen een wandeling maken versterkt je band en de onderlinge communicatie;
  • Samen wandelen helpt je met volhouden;
  • Wandelen prikkelt je hersenen, waardoor je geheugen beter blijft;
  • Wekelijks 2.5 uur stevig wandelen kan het risico op een hartziekte verlagen met 30%.

Hopelijk motiveert dit lijstje je om inclusief wandelschoenen en frisse neus even flink wat stappen te zetten. Weet je wat ook heerlijk is? Luisteren naar een audio meditatie terwijl je loopt. Zo komt je mind ook aan bod en stap je als hernieuwd je drukke gezinsleven weer in. In de Actify app vind je een aantal sessies terug. Zelfs 5 minuutjes mindful bezig zijn, geeft al ontspanning.

Hoeveel calorieën verbrand je met wandelen?

We houden je nog even in spanning. ‘Val je af met wandelen?’ is een veelgestelde vraag, die wij met liefde in dit artikel beantwoorden. Want wie wil nu niet van de winterkilo’s af! Of juist de Corona kilo’s voor zijn! Wat we willen benadrukken, is dat gezond en vitaal zijn, blijven en worden niet in kilo’s of calorieën alleen uit te drukken is. Wij focussen daarom graag op alle gezondheidsfactoren van wandelen en zien het afvallen als een enorm fijn ‘bijproduct’. 😉

Hoe val je af? Dat is heel simpel. Gewichtsverlies komt tot stand als je meer calorieën verbrandt dan je naar binnen werkt. Het aantal calorieën dat je met wandelen verbrandt is afhankelijk van je gewicht en de afstand. Om je een idee te geven, hebben we dit uitgangspunt voor je:

  • Bij een gewicht van 55 kilo verbrand je 53 kcal., bij 72 kilo 65 kcal., bij 90 kilo 79 kcal. per kilometer.

Ben je al aan het rekenen geslagen en wil je hier meer over weten? Dit artikel van Harvard Health legt het heel helder uit.

Wandelen en calorieën verbranden doe je zo

Als je wandelen in wilt zetten als hulpmiddel voor afvallen, helpt het als je met deze feitjes rekening houdt:

  • Drie kwartier flink doorwandelen is efficiënter dan viermaal daags een kwartier, omdat je vetverbranding pas op gang komt na een half uur wandelen. Met 4 sessies van een kwartier verbrand je de calorieën uit je glucose voorraad, niet die uit je vetreserves.
  • Wandel door mul zand, heuvelachtig gebied en over onverharde paden om je wandel workout intensiever te maken.
  • Kijk wat je los van een grotere wandeling nog meer lopend kunt doen. Even naar de supermarkt, een belletje doen, de dag doornemen met je partner bijvoorbeeld. Zo zit je minder op een dag! Wist je dat dit gezonder is dan 3x per week een uurtje sporten?

Muziek luisteren tijdens het (snel)wandelen is goed voor een gezonde hartslag en bloeddruk. Zet je beste beentje voor en maak een wandel-playlist van een minuut of 45 met al je favoriet nummers! 🎶 Hoef je even niet verplicht naar de muziek van je kinderen te luisteren. 😉

Maak van wandelen een gewoonte

Je weet nu dat dagelijks wandelen kan helpen bij calorieën verbranden en het op peil houden van je gewicht. Nu is het eigenlijk een kwestie van gewoon doen! Klinkt makkelijker dan dat het is… Maar het is het proberen waard om een wandeling aan je dagelijkse routine toe te voegen. Want ondanks dat we nu zoveel mogelijk thuis moeten blijven, is buiten zijn heel goed voor je en een welkome afleiding.

Wennen aan een nieuwe gewoonte gaat helaas niet vanzelf! Denk maar aan tandenpoetsen… 😉 Kleine stappen zetten, eindeloos herhalen en jezelf belonen helpt! In dit artikel lees je meer over goede voornemens volhouden en dat geeft je net dat zetje dat we soms nodig hebben.

Wil je meer weten over gezonder leven en dagelijks tips ontvangen die je helpen met afvallen, meer bewegen, beter slapen en fitter worden? Check dan de Actify app en laat je verbazen over de effecten van kleine stappen zetten en je zo steeds energieker voelen!