Je hart is de motor van je lichaam. Deze spier vervoert zuurstof en voedingsstoffen naar àlle spieren en organen. Dat is nogal een verantwoordelijkheid, toch? Daarom is het belangrijk dat je rikketikker in goede conditie is. Nieuwsgierig naar wat je vandaag nog kunt doen voor een gezond en sterk hart? Je leest het in dit artikel. 

De harde hartfeiten

Een gezond hart is goud waard, maar helaas niet altijd vanzelfsprekend.

  • In Nederland zijn er zo’n 1,5 miljoen mensen met een chronische hart- of vaatziekte.
  • Hart- en vaatziekten staan in de top vijf van doodsoorzaken in Nederland.
  • Maar liefst 1 op de 4 vrouwen in Nederland overlijdt aan een hart- of vaatziekte.

Zit je hart inmiddels in je keel na het lezen van deze keiharde feiten? Tijd voor goed nieuws! Want ondanks dat niet alle hart- en vaatziekten te voorkomen zijn, is er ook genoeg wat je wel kunt doen voor een gezonder en sterker hart. Gezonde voeding, voldoende beweging en ontspanning zijn hiervoor de basisingrediënten, omdat ze je bloeddruk en cholesterol in balans brengen. Door kleine aanpassingen in je levensstijl is er vaak al veel winst te behalen. Lees snel verder en ontdek wat jij vandaag nog kunt doen! 

‘Denk aan je hart!’

Voel jij je wel eens gespannen? Opgejaagd? Nerveus? ‘Denk aan je hart’! wordt er weleens gekscherend geroepen. Hier zit een kern van waarheid in. Stress, met name langdurige stress, verhoogt namelijk het risico op een hart- of vaatziekte. Het hangt samen met een hoge bloeddruk en een verhoogd cholesterol. Probeer stress daarom zoveel mogelijk te voorkomen of te verminderen en zorg voor genoeg ontspanning.

Hart-en vaatziekten voorkomen met mindfulness?

Minder stressen en meer ontspannen dus. Denk je nu, dat is makkelijker gezegd dan gedaan? Of ben je van nature gewoon een stresskip? Ontdek wat mindfulness voor je kan doen. Mindfulness is een wetenschappelijk bewezen methode om chronische stress te verminderen. Dr. Ellen Rouwet, vaatchirurg bij het Erasmus MC, gelooft zelfs dat mindfulness een belangrijke rol kan spelen in het voorkomen van hart- en vaatziekten. Zij vermoedt dat stress net zo’n grote risicofactor is voor het ontstaan van slagaderverkalking als bijvoorbeeld roken. Woow!

Wist je dat?
Je hart luchten kan echt goed zijn voor je hart! Kook je van woede? Verdrink je in je verdriet? Het opkroppen van gevoelens is stressvol. Kun je het niet direct bij iemand kwijt? Schrijf het dan van je af, dat lucht op. En, daalt je bloeddruk al? 😉

Eet je hart gezond

Gezond en gevarieerd eten heeft veel voordelen voor je gezondheid. Zo geeft het je energie en is het dè manier om je hart gezonder en sterker te maken. Daarbij heeft een gezond voedingspatroon een positieve invloed op je gewicht. Belangrijk, want overgewicht kan je cholesterolgehalte en bloeddruk uit balans brengen. Ben je benieuwd of je een gezond gewicht hebt? Check je BMI via de Hartstichting. 

Nog een paar tips om je hart gezond te eten:

  • Houd een gevarieerd eetpatroon aan.
  • Kies voor onverzadigde vetten.
  • Eet voldoende groente, fruit en peulvruchten.
  • Drink elke dag voldoende water.
  • Vervang zout voor andere smaakmakers zoals verse kruiden of gedroogde specerijen.

Beweeg je hart gezond

Dat beweging goed is voor je lichaam en geest is vast geen verrassing. Je voelt je fit en energiek, het laat je stralen èn… het is goed voor je hart! Door voldoende te bewegen, verklein je de kans op hart- en vaatziekten en een beroerte. Nog een aantal voordelen van beweging op een rijtje:

  • Het helpt om stress te verminderen.
  • Je voelt je fitter en energieker.
  • Het helpt je gewicht op peil te houden en je bloeddruk omlaag te brengen.
  • Het verbetert de verhouding tussen het goede en slechte cholesterol. Vooral het goede cholesterol (HDL) gaat omhoog, waardoor je lichaam meer cholesterol kan afvoeren.

Wist je dat?
Je hart is de enige spier die nooit moe wordt. Van spierpijn heeft hij ook nooit last. Toch indrukwekkend als je bedenkt dat je hart bijna een miljoen keer per week klopt!

In kleine stapjes een gezonder hart met Actify

Een gezonde levensstijl heb je niet van vandaag op morgen te pakken. In kleine stapjes kunnen gezonde handelingen echter gewoontes worden, waar je de rest van je leven de vruchten van plukt. Actify kan je hierbij helpen. Vandaag nog proberen?