Jaaa! Van moe en futloos naar meer energie! Dat wil jij toch ook? Niet meer ‘s ochtends moe wakker worden of ‘s avonds na een lange dag futloos op de bank ploffen. Waar is die tijd dat je energie had om te sporten, iemand te bellen, lekker te koken en aandacht te geven aan je gezin? Er is helaas geen quick fix en het vraagt wat doorzettingsvermogen, maar kiezen voor een leven met meer energie kan! Hoe? Lees verder!

Wat is energie?

Energie geeft licht, warmte en beweging. Het leidt tot versnelling, het brengt leven en het komt vrij bij verbranding.

Waarschijnlijk weet je precies hoeveel energie (batterij) je telefoon nog heeft en laad je deze op tijd op. Logisch, want anders gaat ‘ie uit en dat wil je niet. Waarom gaan we met ons eigen energielevel veel minder bewust om? Kunnen we de waan van de dag de schuld geven? 😉 Of is het lastig om onszelf meer ontspanning te gunnen? De hoogste tijd om jezelf voor meer energie ook ‘aan de oplader’ te hangen!

Wat geeft je meer energie en wat maakt je moe?

Gaat bij het lezen van deze vraag jouw hoofd al ‘aan’? Mooi zo. Waarom niet gelijk even pen en papier pakken om het op te schrijven! Wat geeft je meer energie en wat maakt je moe en futloos? Niemand leest mee, dus no shame als je bijvoorbeeld opmerkt dat je moe wordt van je kinderen of je werk. 💛

Inzicht krijgen in wat je energie oplevert en wat jou futloos, moe en gefrustreerd maakt, is een eerste stap naar een leven met meer energie.

Pak elke week een moment voor jezelf en omcirkel drie dingen die je blij maakten. Omcirkel ook drie dingen waar je moe van werd. Wat ga je hier volgende week anders in doen, wat is mogelijk? Denk maar aan die telefoon, elk procentje batterij erbij zorgt gelijk voor meer energie!

Hoe krijg je meer energie? 5 simpele tips

Deze tips voor meer energie zijn simpel en vooral ook lekker praktisch. Je hebt er geen extra tijd, hippe sportoutfit of een koelkast vol met ingewikkelde ingrediënten voor nodig. Wel kan je met deze tips de vermoeide en futloze versie van jezelf in de kast hangen. 😉 Daar gaan we:

1. Zeg eens nee

Ja. Zeg gewoon eens nee. Dat is ook een antwoord, toch? Of wat dacht je van ‘ik weet het niet’. Al die vragen die je op een dag krijgt, daar word je toch moe van? Probeer het maar eens en kijk wat het je oplevert.

2. Plan overdag 2 energie momenten in

Lukt het je om overdag twee keer een moment te pakken en bewust iets te doen waar je blij van wordt? Je zult versteld staan van het resultaat. Zo’n moment helpt je enorm om je energielevel gedurende de dag in balans te houden. Wie weet ben je ’s avonds dan niet moe en heb je zomaar energie over om iets leuks te doen!

3. Beweeg

Je las het al eerder, energie leidt tot beweging en versnelling en het komt vrij bij verbranding. Elke dag voldoende bewegen, levert je instant meer energie op! Wist je dat elke dag matig intensief bewegen gezonder is dan 3x per week hardlopen? Ga 5 minuten touwtje springen, dansen of wandelen. Just do it!

4. Drink voldoende water

Wist je dat je lichaam moe wordt als je te weinig water drinkt? Lees hier hoe gezond water drinken voor je is en maak er stap voor stap een gewoonte van. Zie water als je nieuwe energiedrankje!

5. Zorg voor een goede nachtrust

Tja, dit is nogal een inkopper, want je weet natuurlijk zelf ook wel hoe belangrijk en fijn het is om goed te slapen. En hoe futloos je je na een nachtje wakker liggen kunt voelen. Goed slapen geeft energie! Kun jij wel wat tips over dit onderwerp gebruiken? Dit artikel met slaaptips hebben we geschreven om jou te helpen.

Energie kun je eten!

Uh, energie kun je eten? Ja! Net als je auto benzine nodig heeft, is voeding een belangrijke toevoer van energie. Maar, bepaalde voeding kan je ook moe en futloos maken. Denk aan teveel suiker eten. Wist je dat je na twee weken minder suiker eten, je behoefte al stukken minder is? Meer slimme tips om van suiker af te blijven vind je hier

Ok, geen suiker dus, maar wat dan wel? In de gratis Actify app vind je talloze tips die je helpen met je fit voelen en energierijker eten. Het fijne is dat de coach in de app snapt dat je druk bent. We hebben daarom simpele en lekkere recepten, kleine trucjes met grote effecten en tips om je huidige maaltijden met kleine aanpassingen energierijker te maken. Als je ervaart dat het werkt en je meer energie krijgt, wordt het steeds makkelijker om er een nieuwe gewoonte van te maken.