Brood, daar zit wat in. Ben jij ook met deze slogan opgegroeid? Inmiddels zijn er zoveel verschillende soorten brood te verkrijgen… Hoe weet je nou welk brood het beste voor je is? Dit artikel geeft antwoord op de vraag waarom volkorenbrood altijd een gezonde keuze is.

Volkorenbrood, wat zit er in?

Wist je dat Nederlanders van alle broodsoorten het vaakst kiezen voor een volkoren bammetje? Goed om te weten dat volkorenbrood favoriet is! Volkorenbrood heeft namelijk de belangrijke stoffen die we nodig hebben allemaal in huis: koolhydraten, eiwitten, vezels, vitamines, mineralen en zogenaamde bioactieve stoffen. Dit komt omdat de hele graankorrel erin verwerkt is. Ook draagt volkorenbrood bij aan een goede darmwerking en een optimale spijsvertering, mede dankzij de vezels die in erin zitten. Al deze nuttige ingrediënten zorgen ervoor dat volkorenbrood een gezondere keuze is dan bruinbrood of witbrood. 

Wist je dat?
Brood mag alleen ‘volkoren’ heten als het meel voor 100% uit volkorenmeel bestaat. Als alleen bloem is gebruikt, dan noemen we het witbrood. Voor bruinbrood is een mix van volkorenmeel en bloem gebruikt.
Per 1 juli 2020 is de Warenwet ‘Meel en brood’ rondom de benaming veranderd. Dit maakt gezondere keuzes maken stukken makkelijker!

Wat is het voordeel van de vezels in volkorenbrood?

Vezels in volkorenproducten zorgen ervoor dat koolhydraten langzamer worden opgenomen in het bloed, waardoor de bloedsuikerspiegel in balans blijft. Dit helpt je met het voorkomen van de welbekende energiedip. Hierdoor grijp je minder snel naar een ongezonde snack. Ook verlagen volkoren producten het risico op hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en darmkanker. Vezelrijk eten zorgt ook voor een soepele stoelgang, doordat je darmen in beweging worden gehouden. Broodnodig toch? 😉 

Hoeveel vezels heb je per dag nodig?

De Gezondheidsraad adviseert dagelijks 30 gram vezels voor vrouwen en 40 gram voor mannen. Het liefst uit producten waar vezels van nature in zitten. Deze aanbeveling ‘halen’ blijkt niet altijd gesmeerd te lopen, het lukt lang niet iedereen. Om je een idee te geven, een sneetje volkorenbrood bevat zo’n 2.3 gram vezels.

Gelukkig is volkorenbrood niet het enige voedingsmiddel dat jou voorziet van vezels. 😉 Wat kun je nog meer eten om dagelijks aan voldoende vezels te komen? Het advies voor een volwassene is naast volkorenbrood het volgende:

  • Tenminste 250 gram groente
  • 2 stuks fruit
  • Voldoende peulvruchten
  • Aardappelen
  • Graanproducten zoals zilvervliesrijst en volkorenpasta

Wist je dat het eten van volkoren voeding bijdraagt aan het behouden van een gezond gewicht

Maak van voldoende volkoren eten een gewoonte met de Actify app

Wil je stap voor stap meer volkoren eten? Maar vind je het wel een goed plan om hier een stok achter de deur voor te hebben? Dan worden jij en je darmen vast heel blij van de Actify app. Start vandaag nog en krijg in kleine stappen inzicht in wat past bij jouw gezonde levensstijl.