‘Drink je wel genoeg?’ – Water, we weten dat we er voldoende van moeten binnenkrijgen op een dag. Maar hoeveel is voldoende? En waarom is het gezond om water te drinken? Val je ervan af? Is het goed voor je huid? Kun je het beter warm of koud drinken? Is thee of fruitwater net zo effectief? Op al deze vragen en meer geven we je in dit artikel antwoord.

Oja, en voordat je verder gaat… Lezen is op eigen risico. Al die waterige feitjes kunnen namelijk effect hebben op je blaasspier. 😉 

Waarom is water goed voor je?

Een mens kan niet zonder water (nouja, hooguit een paar dagen); het is een eerste levensbehoefte. Het menselijk lichaam bestaat ook grotendeels uit vocht: vrouwen voor de helft, mannen zelfs zo’n 65%. Wanneer je bijvoorbeeld 60 kg weegt, dan draag je dus 30 tot 39  liter (!)  water met je mee. Wow! Maar wat is precies het nut van dit natte goedje? Volgens Harvard (Medical School, red.) speelt deze nummer 1 dorstlesser een belangrijke rol in een aantal cruciale lichamelijke processen.

Water….

  • transporteert voedingsstoffen naar je cellen;
  • stabiliseert je hartslag;
  • stimuleert de spijsvertering;
  • beschermt je organen;
  • helpt bij het regelen van je lichaamstemperatuur;
  • spoelt afvalstoffen en bacteriën uit je blaas.

Best indrukwekkend toch?

Wat zijn de voordelen van water drinken?

Je kunt dus simpelweg niet zonder water leven. Maar voldoende hydratatie heeft nog een aantal grote voordelen. 

  • Water helpt bij het afvallen
  • Water is goed voor je huid
  • Water voorkomt hoofdpijn 
  • Water ondersteunt je immuunsysteem
  • Water verbetert de stoelgang

Alleen maar lof wat water betreft dus! Maar, zoals met alles in het leven, teveel is ook niet goed en kan je zelfs vergiftigen. Hoeveel water je dan wel mag drinken? Op naar de volgende alinea!

Hoeveel water moet je drinken?

Elke dag verlies je vocht. Bijvoorbeeld doordat je zweet tijdens je slaap, het sporten of als je het warm hebt. Ook raak je dagelijks een deel water kwijt via je urine. Door de dag heen zakt je interne waterpeil dus aardig. Gelukkig verliest je lichaam niet al het vocht, want dat zou betekenen dat je elke dag minstens 30 liter water zou moeten drinken. 😉 Het advies is om zo’n 2 liter water per dag te drinken. Dat zijn zo’n 8 tot 10 glazen per dag. Best veel hè? Hoe je dat voor elkaar krijgt, of hoe je van voldoende water drinken zelfs een gewoonte kunt maken, leggen we verderop in dit artikel aan je uit.

Wist je dat? In sommige situaties drink je wel eens meer dan de aanbevolen 2 liter per dag. Bijvoorbeeld tijdens het sporten, of wanneer het heel warm weer is. Een topsporter, zoals een wielrenner tijdens de Tour de France, kan zelfs tot wel 10 liter water wegslurpen! 

Water versus andere dranken

Water drinken is dus om meerdere redenen ontzettend gezond. Maar je kunt je vochtbalans volgens Het Voedingscentrum ook aanvullen met andere dranken:

Voeding, met name groente en fruit, kan ook helpen bij het aanvullen van vocht.  Zo bestaat een komkommer grotendeels (90%) uit water. Het bestaat voor meer dan 90% uit vocht. Een appeltje voor de dorst is dus helemaal niet zo’n gekke uitdrukking. 😉

Afvallen door water

Als je wilt afvallen, is vaak het eerste waar je aan denkt het aanpassen van je voedingspatroon. Maar ook voldoende (suikervrij) drinken is van groot belang wanneer je op dieet bent. Water is helaas geen wonderdrankje die de extra kilo’s als sneeuw voor de zon doet verdwijnen, maar het maakt je dieet wel makkelijker. Water…

  1. bevat geen calorieën;
  2. vermindert je hongergevoel;
  3. geeft je meer energie;
  4. en versnelt je stofwisseling.

Tip! Begint al dat water drinken toch een beetje te vervelen? Voeg er wat fruit aan toe. Bijvoorbeeld een schijfje citroen. Yummie!

Voldoende water drinken als gewoonte

En? Ben je overtuigd? Ga jij ook voor die 10 glazen water per dag? Het lijkt zo simpel. Toch kan het aanleren van een nieuwe gewoonte, zoals voldoende water drinken, lastiger zijn dan je denkt. De gratis coach app Actify kan je hierbij helpen. Op een leuke en laagdrempelige manier ga je aan de slag met gezonde gewoontes. De stapjes lijken klein, maar kunnen voor grote veranderingen zorgen. Begin je Actify avontuur bijvoorbeeld met de mini ‘Begin de dag met water’. Over 30 dagen is het net zo gewoon als tandenpoetsen!