Ben jij een pechvogel die begint te snotteren zodra de ‘r’ weer in de maand zit? Tijd om je weerstand een handje te helpen! Alleen, waar begin je? Helpt vitamine C bij het verhogen van je weerstand? En is kou echt een oorzaak van griep? We geven antwoord op al je brandende vragen! 

In dit artikel: 

Weerstand, wat is het en wat doet het?

In het griepseizoen gaat het vaak over een hoge of lage weerstand. Maar wat is dit precies en wat doet het? Het immuunsysteem beschermt je lichaam tegen ongewenste gasten in je lijf, zoals virussen en bacteriën. Je weerstand is een functie van dit systeem. Het herkent lichaamsvreemde micro-organismen (brrr!) en is in het algemeen in staat deze af te weren. Soms is je weerstand lager, waardoor akelige indringers door de barrière van je afweersysteem heen breken. Zo kun je last krijgen van vervelende kwaaltjes zoals een verkoudheid of griep. 

Wist je dat? Je lichaam wordt gemiddeld zo’n zeven keer per dag aangevallen door virussen. De meeste worden met succes buiten de deur gehouden. Applaus dus voor je immuunsysteem!

Waarom is je weerstand lager in het najaar?

‘Pas op dat je geen kou vat!’ – Van kleins af aan leren we om ons warm te kleden in de herfst en winter. Hoe komt het dat je sneller een griep of verkoudheid oploopt in het najaar? Heeft dit echt te maken met de kou? Het zit zo: 

  • Virussen gaan goed op kou. Héél goed. Ze overleven langer bij lagere temperaturen. Cold bastards…
  • In de winter kunnen droge lucht en kou een ongunstig effect hebben op het functioneren van het slijmvlies van je luchtwegen. Een voordeel voor bacteriën en virussen, die kunnen zich zo namelijk makkelijker in de luchtwegen nestelen.
  • Tijdens de herfst en winter zitten we meer samen binnen, waardoor er sneller een overdracht van virussen en bacteriën plaatsvindt.  

Wat zijn de oorzaken van een lage weerstand?

Deze koude maanden kunnen dus effect hebben op je weerstand. Andere oorzaken van een verlaagde weerstand zijn: 

  • Langdurige stress
  • Een ongezond voedingspatroon 
  • Slaapgebrek 
  • Het gebruik van bepaalde geneesmiddelen 
  • Overmatig alcoholgebruik 
  • Roken 

Je weerstand verhogen, kan dat wel?

Tip! Eet je groente en fruit in alle kleuren van de regenboog.
Elk stuk bevat weer andere vitamine, mineralen en antioxidanten en dat heeft effect op je energiebehoud, je algehele gezondheid en immuunsysteem.

Ja, je kunt je weerstand zeker een handje helpen. Een wonderpil bestaat helaas niet, je zult er zelf wat moeite voor moeten doen. Je maakt je immuunsysteem blij met: 

  • Goede voeding 
  • Voldoende rust en ontspanning
  • Hygiëne, vooral goed je handen wassen 
  • Voldoende beweging 

Begin met het creëren van meer energie. Dan zal je zien dat de rest vanzelf gaat!

Verhoogt vitamine C je weerstand?

Lees je dit artikel terwijl je al een koutje te pakken hebt? Dan wil je natuurlijk weten hoe je er zo snel mogelijk weer vanaf komt. Vaak wordt er geroepen dat je fruit met veel vitamine C moet eten. Maar is dat wel zo? Voedings- en gezondheidsexpert Astrid Postma-Smeets legt je in deze video van het Voedingscentrum uit waarom de waarheid in het midden ligt.

Gevarieerde gezonde voeding is de boost die je je immuunsysteem wilt geven. Wist je dat je je huis hier op in kunt richten? Hoe je dat doet, lees je in dit artikel.

Verbeter je weerstand met de Actify app

Er zijn talloze kleine dingen die je elke dag kunt doen voor een goede weerstand. In de Actify app ga je aan de slag met mini-oefeningen, die uiteindelijk gezonde gewoontes worden. Werken aan een gezondere versie van jezelf was nog nooit zo leuk. Proberen?