Heb je het besluit gemaakt om dit jaar meer te gaan bewegen of sporten? Topper! Dit voornemen is al een mooie eerste stap. Maar waar begin je? Nou, toevallig hier. ūüėČ Lees verder en ontdek binnen enkele minuten welke sport of beweging bij jou past.

Stap 1: Bepaal je doel

Voordat je halsoverkop investeert in een dure mountainbike of kostbaar fitnessapparaat, is het slim om jezelf af te vragen wat je doel is. Waarom wil je meer bewegen of zelfs (intensief) gaan sporten? Wil je afvallen? Je conditie verbeteren? Meer spiermassa kweken? Energieker worden of simpelweg voldoen aan de dagelijkse beweegnorm? Een sport of beweegvorm kiezen is makkelijker als je weet wat je ermee wilt bereiken.  

Wist je dat? 

Sporten en bewegen is niet alleen goed voor je fysieke gezondheid, het maakt je ook mentaal fitter. Beweging helpt je bovendien met ontspannen. Je focus ligt op de lichamelijke inspanning, en niet op je gedachtes. Uit je hoofd, in je lijf!

Stap 2: Wat is haalbaar? Maak een plan

Nu je je doel voor ogen hebt, is het tijd voor een plannetje. Dit helpt je met focussen. Stel jezelf daarbij twee vragen:

  1. Hoeveel tijd heb ik? Heb je overdag een drukke baan, en ook in je vrije tijd veel verplichtingen? Dan is gelijk drie avonden in de week sporten een ambitieus plan, waar je jezelf waarschijnlijk teveel druk mee oplegt. Begin in dit geval klein en probeer eens hoe het is om één vast sportmoment in de week te hebben.
  2. Wat is mijn niveau? Heb je weinig sportervaring of een matige conditie? Ook dan is het verstandig om in kleine stappen te starten. Maak het leuk en focus je niet op volhouden. Waarom dit niet werkt (en wat wel) lees je hier. 

Wist je dat? 

Intensief sporten is niet per definitie gezonder dan bewegen. Hoe dat precies zit lees je in dit artikel

Stap 3: Kies je sport of beweging

Als volwassen man of vrouw ben je gezond bezig wanneer je minstens een uur per dag matig intensief beweegt. Voldoe je al aan deze richtlijn en wil je als extraatje graag ook het sporten (weer) oppakken? Maar weet je nog niet welke sport het beste bij je past? Deze quiz via sport.nl helpt je bij het maken van een keuze.  

Wil je meer beweging toevoegen aan je dag? Maar heb je te weinig tijd en ervaring om je volop in een nieuwe sport te storten? Zonder sportschool of dure apparatuur kun je ook veel bereiken. Een paar voorbeelden om je te inspireren: 

  • Wil je meer spiermassa? Combineer je wachttijd met een krachtoefening. Doe bijvoorbeeld de wall-sit tijdens de reclame op TV.
  • Wil je een betere conditie? Je kunt je wachttijd natuurlijk ook opvullen met een cardio oefening. Rennen op de plaats kan prima als je toch moet wachten op je koffie. ūüėČ  
  • Wil je meer minder zitten en meer bewegen? Swap van vervoersmiddel. Vervang je auto een keer voor je fiets, of je fiets voor de benenwagen. Zo voeg je op een slimme manier extra stappen of beweging toe aan je dag.  
  • Wil je meer ontspannen? Wandel tijdens je lunch een rondje door de natuur. Beweging, met name in de buitenlucht, helpt je bij het leegmaken van je hoofd. Na je pauze heb je nieuwe energie om de dag voort te zetten!

Kom in 2021 in beweging met Actify

Wil je meer tips om te bewegen of sporten, zonder direct de sportschool in te hoeven? Maak er een gezonde gewoonte met de gratis Actify-app en start de serie ‚ÄėMeer bewegen‚Äô of ga voor ‚ÄėSnelle full body workout‚Äô. Je ontvangt simpele acties voor elke dag √®n je kunt voortaan je stappen bijhouden met de stappenteller in de app.