De invloed van licht: voorjaarsvermoeidheid

Leestijd: 2 - 4 min.
de-invloed-van-licht-philips

Het is lente! Het blijft langer licht, de natuur ontluikt en je ziet vrolijke mensen om je heen. Maar misschien voel jij je wel helemaal niet vrolijk, en heb je last van een dipje. Dat kan zomaar voorjaarsvermoeidheid zijn. Wat dat is? Wij zochten het voor je uit.

Voorjaarsvermoeidheid is de nasleep van de winterdip. Je hebt klachten als vermoeidheid, lusteloosheid en bijvoorbeeld een verminderde conditie. Dat kan verschillende oorzaken hebben, maar wetenschappers vermoeden dat het vaak het gebrek aan (zon)licht is. Het gaat om licht dat we via onze ogen binnenkrijgen. Licht heeft een grote invloed op ons lichaam. Door een tekort aan licht raakt de biologische klok van je lichaam ontregelt.

Minder energie

Bij voorjaarsvermoeidheid heb je vaak minder energie. De overgang van de ‘donkere’ winterperiode naar de ‘lichte’ periode is vaak groot. Dit heeft gevolgen voor je emotionele welzijn: je voelt je misschien wel alleen, prikkelbaar of ontevreden. Ook je fysieke welzijn wordt beïnvloedt door de lentevermoeidheid: je voelt je moe, futloos en je conditie is aanzienlijk verminderd.

Vitamine D

Het lichaam heeft vitamine D nodig voor stevige botten en tanden. Het zorgt ervoor dat calcium en fosfor uit eten goed worden opgenomen en worden vastgelegd in de botten en tanden tijdens de groei.

Daarna is vitamine D nodig om botontkalking (osteoporose) zoveel mogelijk te beperken, en daarmee het risico van osteoporose op latere leeftijd te verminderen.

Vitamine D speelt ook een belangrijke rol bij de celgroei en celdeling, zoals in het immuun(afweer)systeem.

Het lichaam kan onder invloed van zonlicht in de huid vitamine D zelf aanmaken. Vitamine D zit ook in eten: vooral in vette vis, en met wat lagere gehaltes in vlees en eieren.

Aan de slag

Gelukkig is het ook redelijk makkelijk om er wat aan te doen! Ga naar buiten, want daar schijnt de zon. Je zal merken dat het je energie geeft. We hebben nog wat tips voor je:

  1. Eet gezond. Die heb je vast al veel vaker gehoord, maar het is echt zo. Groente en fruit helpen je om je energieker te voelen door de vitaminen en mineralen.
  2. Beweeg. Ga lekker naar buiten. Een eindje fietsen of wandelend naar de supermarkt helpt al. Intensief bewegen waarbij je je lekker in het zweet werkt, helpt ook. Probeer maar eens, je zult merken dat je je snel fitter voelt.
  3. Maak het lente in je huis. Maak je huis schoon, ruim thuis alles lekker op en koop een bloemetje. Want een opgeruimd huis, is een opgeruimd hoofd.
  4. Word uitgerust en fit wakker. Als je wakker wordt met licht, komt je lichaam direct in de doe-stand. Een Philips Wake-up light kan je hier goed bij helpen.

Makkelijk een gezonder leven dat echt bij jou past? Ga voor gezonde gewoontes in mini stappen met de Actify Vitaliteitscoach app! Hier vind je inspiratie voor elke dag, zoals heerlijke recepten, begeleide meditaties én een stappenteller. Probeer het doel ‘Gezonder leven’ en ontdek een gezonder leven dat bij jou past!

Actify, de activiteitscoach

#34 in Gezondheid en vitaliteit

4.2 • 431 beoordelingen