Mindfulness, een term die je steeds vaker tegenkomt als je zoekt naar manieren om gezonder te leven. Maar wat is het nu precies, leven met aandacht of vage dromerij? In dit artikel leggen we uit wat mindfulness is en wat mindful leven je oplevert. We gaan ook een stapje verder zodat je ontdekt hoe eenvoudig je mindfulness oefeningen toepast in de praktijk.

Van een mug een olifant maken, wie kent dit Nederlandse gezegde niet? Bij mindfulness is precies andersom! Je leert stap voor stap hoe je van een olifant een mug maakt. 😉

Is mindfulness iets voor mij?

Ben je vaak druk in je hoofd? Zit je met je gedachten nog bij gister? Of juist bij wat je morgen allemaal te wachten staat? Gaat die eeuwige gedachtenstroom vol zorgen en moetjes regelmatig met jou aan de haal? Als dit een en al herkenning voor je is en je op zoek bent naar meer rust in je leven, kan mindfulness je helpen!

Met mindfulness oefeningen leer je stap voor stap controle te houden over jouw gedachtenstroom. Mindful leven is heel bewust met je aandacht in het nu zijn. En vergeet niet, het zit in een klein hoekje. 😉 Mindful bezig zijn kan je zomaar overkomen terwijl je geniet van je eerste kop koffie of thee van de dag. Met je ogen dicht in een lastige houding zitten is absoluut niet nodig.

5 voordelen van mindfulness

Klinkt simpel, mindful leven! Of toch niet? Gezien het enorme aanbod aan mindfulness trainingen blijkt het in de waan van de dag best een uitdaging te zijn. Maar, wat levert het je nu eigenlijk op?  

Wetenschappelijke inzichten leren ons dat mindfulness oefeningen heel goed kunnen helpen bij het omgaan met stressvolle of verdrietige gebeurtenissen. Het laat je stilstaan bij het moment, maakt je flexibeler en geeft je focus en rust.

We zetten 5 veel voorkomende voordelen van mindfulness op een rijtje:

  1. Mindfulness is stressverlagend
  2. Het verhoogt je focus en concentratie
  3. Je krijgt grip op je emoties
  4. Mindfulness verhoogt je creativiteit
  5. Je gevoel van dankbaarheid vergroot

Wist je dat het beoefenen van mindfulness je mild maakt naar jezelf en je omgeving en zelfs vooroordelen vermindert?

Een stukje geschiedenis

Voordat we je concrete voorbeelden van mindfulness oefeningen geven, gaan we even terug in de tijd. Ondanks dat de wortels uit het Boeddhisme komen, zal het je wellicht verbazen dat de grondlegger van mindfulness een Amerikaan is: Jon Kabat-Zinn. Door zijn werk in de jaren ‘70 als wetenschapper voor het academisch ziekenhuis van de Universiteit van Massachusetts, kwam hij in contact met chronisch zieke patiënten. Hij ontdekte dat de kwaliteit van leven van deze mensen omhoog ging door het toepassen van mindfulness meditaties. Ook bleek het een bewezen positief effect te hebben op de omgang met klachten. Zo ontstond de eerste mindfulness training.

Zelfs fotograferen kan een mindfulness oefening zijn! Voor het maken van het perfecte plaatje heb je een diepe focus en al je zintuigen nodig.

Aan de slag met mindfulness oefeningen

Best indrukwekkend wat mindfulness met je kan doen, toch? Tijd om aan de slag te gaan! Hoe maak je van mindfulness het nieuwe tandenpoetsen? 😉 We geven drie praktische voorbeelden.

1. Laad jezelf op met mindful wandelen

Wandel met aandacht in de buitenlucht en ontspan volledig in het moment. Je kunt je focussen op de geluiden om je heen of probeer eens of het luisteren naar een wandelmeditatie bij je past. Fijn om als onderbreking van je (werk)dag in te zetten om energiek te blijven.


2. Adem 5 minuten diep in en uit

Begin klein en start met een ademhalingsoefening van 5 minuten. Adem heel bewust 4 tellen diep in en adem vervolgens in 4 tellen volledig uit. Ervaar hoe 5 minuutjes mindfulness je geest gezonder en blijer maakt. Deze mindfulness oefening kan je overal doen!


3. Val mindful in slaap

Wil je graag beter slapen? Luister naar een mindfulness coach sessie en ervaar wat een body scan met je kan doen. In 30 dagen kan dit een nieuwe gewoonte worden en val jij voortaan ontspannen en rustig in slaap.

Maak van mindful leven een gewoonte met een mindfulness coach app

Dit zijn maar een aantal voorbeelden, er is zoveel meer! Zoals in stilte van je maaltijd genieten of opschrijven waar je dankbaar voor bent. Je kunt natuurlijk je eigen mindfulness coach worden, maar hoe fijn is het als je het niet allemaal zelf hoeft te doen. Als het je doel is om van mindful leven een gewoonte te maken, helpen deze tips je met volhouden:

  1. Droom groot, maar begin klein
  2. Herhaal en geef jezelf de tijd om te wennen
  3. Beloon jezelf regelmatig als aanmoediging

Meer weten over hoe je een nieuwe routine beter vol kunt houden? In dit artikel geven we 8 tips, zodat het je deze keer wel lukt!

Aan de slag met een mindfulness coach? Neem een kijkje in de Actify Vitaliteitscoach app. Daar vind je inspirerende mindfulness oefeningen en meditatiesessies voor elke dag, ingesproken door specialist Tijn Touber. Ontworpen om jou te helpen met ontstressen en beter ontspannen. Maak jij van mindful leven jouw nieuwe gezonde gewoonte?