Een heerlijk verse boterham met kaas! Voor jou ook dagelijkse kost? Dan heb jij deze vragen misschien ook: Is bruinbrood nou wel of niet goed voor je? En hoe ongezond is witbrood eigenlijk? Wij vergeleken je favoriete bammetje op vier verschillende eigenschappen. Maar voordat we dat doen, eerst nog even dit: Op 1 juli 2020 gaat het aangepaste Warenwetbesluit ‘Meel en brood’ in. Wat betekent dat? Lees mee….

Het aangepaste warenwetbesluit ‘Meel en brood’

Brood, daar zit wat in. Wie is er niet grootgebracht met deze slogan? 😉 Maar, heel concreet, wat zit er nu eigenlijk in brood? Het is broodnodig om hier helderheid in te krijgen!

Wat gaat er per 1 juli 2020 veranderen?

  • De regels voor speltbrood, meergranenbrood en (zuur)desembrood worden strenger. 
  • Bij elk broodsoort moet vermeld worden of het wit, bruin of volkoren is.
  • De definitie van zuurdesem is voortaan wettelijk vastgelegd.
  • Naast een heel brood of een halfje, komt er een nieuwe categorie bij: midden(groot). 

Bakkers krijgen 2 jaar de tijd om de wijzigingen door te voeren. Meer weten? Dit artikel van Bakkers in bedrijf legt alles heel helder aan je uit.

1. De voedingswaarde

Witbrood bevat weinig vezels (2,5 gram vezels per 100 gram) en bijna geen eiwitten of ijzer. Het bestaat vooral uit veel zetmeel. Zetmeel wordt door je lijf omgezet in glucose en gebruikt als brandstof. Maar dan moet je wel wat te verbranden hebben. Anders slaat je lijf het op als extra lichaamsvet. De voedingswaarde van witbrood legt het dan ook af tegen die van bruin brood.

Winnaar? Bruinbrood.

2. Je hongergevoel

In tegenstelling tot bruinbrood wordt witbrood heel snel verteerd en opgenomen in je lijf. Dit komt omdat er geen vezels of eiwitten in witbrood zitten die helpen met het vertragen van de spijsvertering. Het gevolg? Je bloedsuikerspiegel stijgt snel en zakt net zo rap weer in. Deze achtbaanrit van je bloedsuikerspiegel leidt tot een hongerig gevoel waardoor je trek krijgt in meer eten.

Winnaar? Bruinbrood.

  • Ken je die welbekende dip na de lunch? Tip! Eet tijdens je lunch meer vezels in de vorm van bruinbrood, volkorenbrood of een salade. De vezels zorgen voor een vertraagde opname van koolhydraten en dit geeft een verzadigd gevoel. Resultaat: geen dipje en langer een energiek gevoel! 💪

3. Het effect op je lichaamsgewicht

Witbrood wordt dus snel afgebroken door je lichaam. Waarbij de overtollige suikers worden opgeslagen als vet. Maar dit hangt natuurlijk af van jouw behoefte aan energie in vergelijking met hoeveel je eet. Ook is het zo dat je snel weer trek krijgt door het door het stijgen en dalen van je bloedsuikerspiegel. Je snapt ‘m… De kans is groot dat je sneller naar een volgende snack grijpt als je witbrood eet. Dat gebeurt veel minder snel als je voor bruinbrood kiest.

Winnaar? Bruinbrood.

  • Voel je je moe en wil je iets snacken voor meer energie? Tip! Drink dan eerst een glas water. Water neemt niet alleen je trek weg, het stabiliseert je hartslag, helpt voedingsstoffen naar je cellen te transporteren en voorkomt obstipatie.

4. Je stemming

Wist je dat het eten van een witte boterham een negatieve invloed kan hebben op je stemming? Dezelfde hormonen die reageren op je stuiterende bloedsuikerspiegel kunnen zorgen voor stemmingswisselingen, vermoeidheid en andere kenmerken van depressie. Dit blijkt uit onderzoek van het American Journal of Clinical Nutrition. Hier heb je na het eten van een bruin broodje geen last van.

Winnaar? Bruinbrood

We hebben een winnaar: bruinbrood!

Sorry witbrood, je bent erg smakelijk en verleidelijk, maar je bruine broertje wint deze broodbattle! Dat neemt niet weg dat je af en toe prima kunt genieten van witbrood. Zolang het maar met mate is. Eet smakelijk!

Tips en recepten in de gratis Actify app

Wist je dat volkorenbrood uiteindelijk de echte winnaar is? Wil je meer tips over gezonder eten inclusief lekkere recepten? Of wil je juist een gewoonte maken van dagelijks meer groente of fruit eten? Neem een kijkje in de Actify app en ga vandaag nog aan de slag!