Het is duidelijk: een beetje stress is goed voor je, maar teveel en te vaak stress is niet bevorderlijk voor je gezondheid. Dus moet je zorgen dat je niet te gestrest raakt. Helaas lijkt dit – zeker als je al wat gestrest bent – makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom geven we je graag 5 praktische tips waarmee je direct je stressniveau verlaagt. Pas ze toe als oplossing om je stress te verlichten of preventief om te zorgen dat je stressniveau niet te hoog oploopt.

1. Zoek licht en lucht op

Wanneer het je allemaal even teveel dreigt te worden, ben je buitenshuis goed af. Daglicht en buitenlucht zijn beide natuurelementen die instant verlichting geven aan je lichaam. Zonlicht geeft daarbij nog een extra oppepper door gelukshormonen aan te maken. Ook de natuur heeft een extra impuls als je het vergelijkt met een stedelijke omgeving.

Zorg dat je in de buitenlucht volop zuurstof binnenkrijgt en geniet bewust van de frisse lucht. Sta met twee voeten op de grond en laat je schouders zakken met een rechte rug.  Concentreer je even bewust op je ademhaling. Adem diep en langzaam in, waarbij je buik opbolt en adem langzaam en volledig uit, terwijl je navel iets intrekt. Herhaal dit vijf keer en je zult direct meer rust in je lijf en je hoofd ervaren.

2. Ontspan door inspanning

Naast ontspanning door methodes als Mindfulness, is het zeer effectief om te ontspannen door fysieke inspanning. Je lijf in beweging houden met dagelijkse gewoontes als het nemen van de trap in plaats van de lift of een halte eerder bij de bus uitstappen en het laatste stuk lopen, is een eerste stap.

Daarnaast kan een fanatieke work-out of sportles, waarbij je de grenzen van je uithoudingsvermogen en kracht opzoekt, ervoor zorgen dat je je hoofd even leegt en het stressniveau verlaagt. En ook hier een bonus: een flinke fysieke inspanning zorgt voor de aanmaak van gelukshormonen.

3. Aai een dier

Het aaien van een dier dat rustig op je schoot ligt of tegen je aan staat, heeft een hartslagverlagende werking. Ook je bloeddruk verlaagt en het geeft een fijn gevoel om positieve affectie te tonen aan een ander levend wezen.

De lichamelijke warmte geeft ons als mens een gevoel van veiligheid en steun, blijkt uit verschillende onderzoeken. Het stressverlagende effect is het grootst bij dieren die prettig aanvoelen aan onze handen en waar we een speciale band mee hebben.

4. Slaap lang en kort

Het belang van voldoende slaap blijft actueel. Een goede nachtrust (met een gemiddelde van 7 uur slaap) helpt bij het vitaal voelen en houden van lijf en hoofd. Maar ook het verfrissende effect van een powernap krijgt steeds meer wetenschappelijke voeten aan de grond.

Het geeft je hersenen even een moment van rust, zonder dat je in je diepere slaap valt. Een oplaadmoment van bijvoorbeeld een klein half uurtje verlaagt je stressniveau en zet je hersenen weer even op scherp.

5. Eet je stress weg

Je stress wegeten – het kan echt, mits je natuurlijk de goede dingen eet. Geen familiezakken chips en koeken om je zoete trek te stillen, maar gerichte gezonde voeding om te zorgen dat je energieniveau in balans blijft. Voeding die rijk is aan omegavetzuren (zoals bijvoorbeeld zalm en aardbeien) helpt om de productie van het stresshormoon cortisol tegen te gaan.

Wanneer je al gestrest bent, verbruikt je lichaam veel magnesium en veel vitamine C. Voedingsmiddelen als avocado en spinazie bevatten veel magnesium om dit verbruik weer op te vangen. Extra vitamine C vind je in citrusvruchten en paprika. Wil je meer voedingstips tegen stress? Maak dan een afspraak met een diëtist voor een persoonlijk advies.

Wil je weten hoe gestrest je bent? Kijk eens naar deze online stresstesten.