Lekker eten tijdens de feestdagen? Zo geniet je zonder schuldgevoel!

Leestijd: 4 - 7 min.
gezond-eten-feestdagen

Kerststollen, olliebollen en appelflappen... Om nog maar te zwijgen over alle pepernoten en chocoladeletters die we inmiddels al achter de kiezen hebben. Heb jij de hoop op een gezonde decembermaand opgegeven? Nergens voor nodig. In dit artikel lees je namelijk wat allemaal wél kan rondom de feestdagen. Tipje van de sluier: dat is best veel. 😉 Weg dus met dat schuldgevoel! We geven je 9 tips waarmee gezond eten tijdens de feestdagen allesbehalve een straf is. 

Tip 1: Wees niet te streng voor jezelf 

Om met het goede nieuws in huis te vallen: kerstkilo’s bestaan niet. Aankomen in gewicht gebeurt meestal niet tijdens de kerst, maar tussen kerst en oud en nieuw. Het gaat namelijk om alle keuzes die je het hele jaar maakt. Je kunt die teugels dus heus weleens laten vieren. Het gaat om de balans.  

Wist je dat je 7.000 calorieën extra moet eten om 1 kilo puur vet aan te komen?  

Omgerekend zijn dat zo’n 5(!) zakjes met kerstkransjes. Dat extra chocolaatje zie je dus niet direct in je broekmaat terug. De eerste kilo’s die je aankomt bestaan vooral uit vocht dat je vasthoudt. Daarnaast speelt je hormoonhuishouding een rol. 

Tip 2: Vermijd het woordje ‘nee’ 

Glaasje champagne? Eh… ik sla even over. Bitterbal? Nee bedankt. Pfff. Wist je dat nee zeggen ook energie kost? Probeer dus manieren te vinden waardoor je meer ja tegen jezelf mag zeggen. Dat is véél leuker. 😉 Trek in iets zoets? Ja! Neem lekker een stukje chocola, maar kies bijvoorbeeld voor puur in plaats van melk of wit. Zin in een alcoholische versnapering tijdens de kerstborrel? Yes! Dan doe je morgen toch gewoon een dagje alcoholvrij? Af en toe jezelf wat gunnen is helemaal prima, dus probeer ook extra te genieten wanneer je wel die oliebol aanneemt.   

Tip 3: Probeer je vaste eetmomenten aan te houden 

Je herkent vast wel dat vermoeide gevoel na het eten van iets ongezonds en suikerrijks. Door op vaste tijden te ontbijten, lunchen en dineren heb je gedurende de dag minder trek en voorkom je die bekende ‘sugar cravings’ en bijbehorende suikerdip. Sweet!

Tip 4: Versier je huis met gezonde kerstdecoratie

Hangt jouw kerstboom vol met zuurstokjes en staat er op elk tafeltje een gezellig schaaltje met feestelijke lekkernijen? Dan is het niet zo gek dat je het moeilijk vindt om je snoephand onder de duim te houden. Met gezonde kerstdecoratie maak je het jezelf een stuk makkelijker. In de Actify-app vind je inspiratie voor lekkere en gezonde snackrecepten.

Tip 5: Zet stappen na het happen 

Poeh, poeh… Na het dessert staat die broeksknoop op knappen en is even uitbuiken broodnodig. Maar weet je wat pas ècht lekker is na een zware maaltijd? Als toetje een rondje kerstsfeer proeven in je woonwijk. Wat extra stappen zetten tijdens de feestdagen geeft een goed gevoel. Wist je trouwens dat een kwartiertje bewegen zelfs je zoete trek als sneeuw voor de zon kan doen verdwijnen? Hoppa! 

Tip 6: Voeden in plaats van vullen 

Hé, is dat schaaltje chocolaatjes nu al leeg? Zonder dat je er erg in hebt ben je deze dagen misschien extra aan het snoepen. Hoe bewust ben jij je van wat je in je mond stopt? Door hier extra op te letten, merk je misschien dat je soms ook eet om te vullen in plaats van te voeden. De truc is om goed naar je lichaam te luisteren: heb ik trek of heb ik honger? Trek kun je ook stillen met een glas water of stuk fruit.  

Bonustip! Wil je weten hoe gezond jouw huis nu is en hoe het beter kan?  

In dit artikel lees je hoe je het thuis gezond kunt inrichten. 

Tip 7: Drink voldoende 

En dan bedoelen we geen champagne of wijn, maar water. 😉 Voldoende waterdrinken is niet voor niets een populaire gewoonte die je aanleert met Actify. Het is goed voor je huid, organen, spijsvertering en nog veel meer. Maar wat vooral handig is; door water te drinken voor je aan je maaltijd begint, zit je eerder vol. Cheers! 

Tip 8: Kies een lekker gezond kerstmenu 

Wil jij dit jaar een gezonde draai geven aan je kerstdiner? De serie ‘Feestelijke en gezellige recepten‘ in de Actify-app zit vol met heerlijke, makkelijke en gezonde kerstrecepten. En wat let je om de dagen voor kerst alvast voor te proeven? Experimenteer er lekker op los, want juist die dagen rondom kerst heb je misschien wat meer tijd.

Tip 9: Wat je niet hebt, hoef je ook niet te verliezen  

Je hebt het goed gelezen: je mag best genieten van al het lekkers wat december te bieden heeft. De belangrijkste boodschap van dit artikel is dat het allemaal draait om het vinden van de juiste balans. Want wat je niet hebt, hoef je ook niet te verliezen. 😉 En anders staat Actify natuurlijk op elk moment voor je klaar om met je gezonde voornemens aan de slag te gaan. Fijne feestdagen!  

Actify, de activiteitscoach

#34 in Gezondheid en vitaliteit

4.2 • 431 beoordelingen