Blijf zoet zonder suiker en verklein de kans op diabetes 

Leestijd: 5 - 9 min.

In dit artikel lees je alles over suiker en hoe je kunt minderen. Want wist je dat je zo het risico op bijvoorbeeld diabetes kunt verkleinen? Bovendien maakt die vermoeiende suikerdip straks plaats voor meer energie! Lees dus snel verder en ga aan de slag met onze tips. Zelfs je tandarts zal je dankbaar zijn. 😉  

Wie zoet is, krijgt lekkers.. Snoepdag, Sint Maarten én de intocht van onze goedheiligman: november staat in het teken van zoete lekkernijen, oftewel suiker. Gek genoeg is het op 14 november Wereld Diabetes Dag. Diabetes is een van de meest voorkomende ziektes in ons land, waarbij suiker een heel andere rol speelt. Daarom staat het ook wel bekend als ‘suikerziekte’. 

Wat is diabetes? 

Iemand met diabetes heeft te weinig van het hormoon insuline in zijn of haar lijf. Insuline zorgt ervoor dat glucose (suiker) opgenomen wordt in de lichaamscellen. In deze cellen wordt suiker als bron van energie gebruikt. Wanneer je diabetes hebt, reageert je lijf vaak niet meer goed op insuline. Of het maakt helemaal geen insuline meer aan. En dat is een probleem, want insuline regelt je bloedsuikerspiegel. Bij diabetespatiënten is deze bloedsuikerspiegel dus uit balans, wat kan zorgen voor verschillende problemen. Denk hierbij aan vermoeidheid en vermagering.  

Diabetes type 1 en 2: voorkomen of genezen? 

Diabetes kan erfelijk zijn, maar het kan ook een gevolg zijn van bijvoorbeeld een ongezonde leefstijl. Je hebt misschien weleens gehoord van diabetes type 1 en type 2. Type 1 is niet te genezen. Diabetes type 2 kan met een gezonde leefstijl soms nog worden teruggedraaid. En dan bestaat er ook nog zoiets als ‘prediabetes’: een voorfase van type 2. Ook bij prediabetes is het vaak nog mogelijk om suikerziekte de kop in te drukken! Met de juiste voeding en voldoende beweging kun je voorkomen dat je medicatie moet gaan gebruiken. 

In de video hieronder legt wetenschapsjournalist Diederik Jekel nog eens in het kort uit wat diabetes precies is: 

Diederik Jekel legt uit wat diabetes is.

Welke rol speelt suiker? 

Laten we beginnen met goed nieuws: suiker is niet per se de vijand. We hebben suiker namelijk nodig voor energie. Maar zoals je weet, is alles waar ’te’ voor staat vaak niet zo gezond. Maak jij je nu als zoetekauw zorgen dat suikerziekte op de loer ligt? Geen paniek. Van suiker zelf krijg je niet zomaar diabetes. Toch kan suiker wel bijdragen aan de ontwikkeling van diabetes type 2. Wanneer je veel suikerrijk voedsel eet, zoals snoep en chocola, is de kans op overgewicht groter. En overgewicht kan diabetes als gevolg hebben.  

Wist je dat? Iedereen heeft een soort inwendige suikerfabriek. Je lijf maakt via je alvleesklier namelijk zelf insuline aan. Dit zoete orgaan is daarom niet zo happy wanneer jij, als doorgewinterde snoepkont, je lijf regelmatig met grote hoeveelheden suiker overspoelt. Je alvleesklier moet op deze manier te hard werken en raakt uitgeput, waardoor je bloedsuikerspiegel uit balans raakt. Dit is het moment dat diabetes zijn kans kan grijpen. Je kunt diabetes dus buiten de deur houden wanneer je vaker gezonde (suikervrije) keuzes maakt. 

Stiekeme suikers 

Denk je gezond bezig te zijn, blijkt er in je verantwoorde mueslireep toch suiker te zitten. En hoe zit dat precies met ‘light’ producten? Zijn ze echt suikervrij? Of word je door de fabrikant voor de gek gehouden? Het herkennen van suiker kan een uitdaging zijn, want het beestje wordt niet altijd bij de naam genoemd op verpakkingen. Wist je dat er voor suiker zeker 50 schuilnamen bestaan? Het Diabetes Fonds heeft een lijst met schuilnamen voor suiker samengesteld. Pak ‘m erbij als je twijfelt, zo trap jij nooit meer in die verborgen zoete verleidingen. 

Wat kun je doen om diabetes te voorkomen? 

Of het nu iemand dichtbij of via via is: je kent vast wel iemand die leeft met suikerziekte. Inmiddels heeft 1 op de 14 Nederlanders diabetes. Een aandoening die niet meer per se dodelijk is, maar wel veel invloed heeft op je leefgenot. Diabetes is niet altijd te voorkomen, maar je kunt door het maken van gezonde en bewuste keuzes, het risico wel verkleinen. 

Stap 1. Check je gewicht 

Met een gezond gewicht zit jij letterlijk en figuurlijk lekker in je vel. Bovendien verklein je met een gezond gewicht de kans op diabetes. Wanneer je overgewicht hebt, heeft het lichaam vaak moeite om je bloedsuikerspiegel in balans te houden. En dat kan, zoals je inmiddels weet, leiden tot diabetes type 2. Bereken hier je BMI en check of jouw gewicht in evenwicht is. Wist je trouwens dat een paar kilo afvallen vaak al voldoende is om het risico op diabetes te verkleinen? 

Wist je dat? Bij sommige mensen is door een aantal lichamelijk kenmerken al te voorspellen dat er een dikke kans bestaat op diabetes. Dit wordt het metabool syndroom genoemd. Een van die kenmerken is de omtrek van je taille. Bij vrouwen moeten de alarmbellen gaan rinkelen wanneer deze groter is dan 80 centimeter. Bij mannen is de grens 94 centimeter. 

Stap 2. Blijf in beweging 

Dat voldoende bewegen gezond is, hoeven we je vast niet uit te leggen. Je voelt je fitter, energieker en zelfs vrolijker wanneer je elke dag voldoende matig intensief beweegt. Je leest het goed: matig intensief bewegen. Om gezond en fit te blijven, hoef je echt niet elke dag in de sportschool te staan. Probeer elke dag minimaal een halfuur te bewegen. Je kunt je beweegmomenten ook verdelen over de dag. En wist je dat je beweging op ontelbaar veel slimme manieren kunt toevoegen aan je dag, zonder dat dit je extra tijd kost? Maak bijvoorbeeld een gewoonte van traplopen en ban de lift uit je leven. Of pak standaard de fiets wanneer je een boodschapje moet doen. Door in beweging te blijven, houd jij je bloedsuikerspiegel in balans, blijf je op gewicht en verklein je zo de kans op diabetes!  

Stap 3. Eet bewust 

Tot slot lijkt stap 3 een open deur, maar het is misschien wel de belangrijkste wanneer je diabetes buiten diezelfde deur wilt houden. Met bewust en gezond eten bedoelen we dat je dagelijkse eetgewoontes samen een gevarieerd en voedzaam eetpatroon vormen. Dat betekent voldoende fruit en groente, zodat jij je dagelijkse portie vitamines en vezels binnenkrijgt. Kies daarnaast regelmatig voor volkoren, vervang vlees zo nu en dan voor bijvoorbeeld peulvruchten en beperk het eten van natuurlijk suiker en zout. Is de keuken jouw domein? Gebruik dan tijdens het bakken en braden onverzadigde vetten, zoals olie en vloeibare margarine.

Tip! Misschien zet jij de komende tijd je tanden graag in een pepernoot, chocokransje of oliebol.. Vind je het lastig om ook de komende tijd gezond bezig te blijven? Scroll voor meer gezonde inspiratie eens door dit smakelijke artikel.    

Zoet blijven zonder suiker met Actify 

Wil je van minder suiker eten een gewoonte maken? Of zou je juist meer beweging aan je dag willen toevoegen? Vorm nieuwe gezonde gewoontes met Actify! Zoals twee stuks fruit per dag eten, om die suikerdip te voorkomen. Download de gratis Actify-app en start vandaag nog.

Twijfel je over symptomen die kunnen wijzen op diabetes? Neem dan altijd contact op met je huisarts.  

Actify, de activiteitscoach

#34 in Gezondheid en vitaliteit

4.2 • 431 beoordelingen